Jauh di sudut hati...

Sesungguhnya kehidupan ini telah disusun oleh Allah SWT teramat indah..justeru segala sesuatu yang mendatangi kita dalam pahit dan manis adalah ujian yang akan mendekatkan kita kepada maha pencipta...Semoga kita berpanjangan dalam iman kepada Allah SWT. Amin

Thursday, May 28, 2009

Erti kesabaran...

Sebuah Catatan Perjalanan .....

27 Mei 2009 (Rabu)
Dah hampir sebulan aku dan famili menunggu tarikh ini. Tarikh Konvo ijazah pertama adik bongsu kami..Kujit di UiTM Shah Alam. Mak dan abah dah dibelikan baju baru.. De dah belikan mereka baju batik biar kembang hati mak dan abah hari tu.
Semalam selepas sekolah famili bertolak ke Klang. Mengapa Klang ? Semua hotel di Shah Alam Fully book so Kujit book hotel nearby uitm . Aku dan suami agak lewat so kami pergi sendirian ke Klang. Biasalah setiap hari Rabu adalah nightmare bagiku kerana selepas sekolah wajib hadir mesyuarat mingguan bersama pentadbir...that why aku tak boleh ikut konvoi.
Hari hujan sepanjang jalan. Nak baca signboard pun kena lekapkan muka kat cermin kereta!Klang!Klang... kali terakhir pergi Klang 28-30 tahun dulu..BETUL! Dulu Klang sinonim dengan gagak, tapi pagi tadi hanya seko gagak je aku nampak.. tak tau leh jika yang lain tengah gosok gigi atau belum bangun tido!
Kelakar betul masa aku n suami drive ke Klang kami dah menyasar hingga Pelabuhan Utara (kira-kira 9 km dari bandar klang).. pelik je semua kontena. kami ketawa besar bila comfirm salah arah.. tak apa cari balik jalan balik ke pusat bandar.. wow sepanjang jalan dari port ke bandar aku lihat banyak restoran seafood ..yammmm... aku memang kaki makannn..pas ni . On the way ke pusat bandar aku lihat pasaraya Carrefour.. tak pe pas ni aku nak plan ke carrefour cari baju utk hari konvo sok....coz aku x bawa baju untuk sok..Pukui 8 tibalah aku dan suami yang kepenatan ke Prescott hotel Klang..aku hanya bayangkan katil untuk "tumbang" kejap. Memandangkan adik2 aku si de n si kuin pun tak ada baju nak pakai hari sok , kami nak pegi carrefour carikk baju! Yeaaaaa....Jam 8.45 kami keluar nak gi carrefour. mak n abah rehat je kat hotel. We all g dengan 2 kereta. De minta aku lead. Ok aku dan suami lead leee... pusing-pusing tang tu jugak... jalan jem gila..de tertinggal di belakang.. terpisah... aku dan suami pulak main bedal je ... alih2 sampai kat little india, klang.. 2 kali pusing pulak tu.. suami kata nak stop tak kat little india.. "U nak i beli sari ke, sayang?" Suami gelak besar. Keluar dari little india tu entah ke mana pulak kami redah... signboard dah tak berguna dalam gelap malam tu.. nak cari jalan Kapar terlepas ke Pengkalan Batu...mak aii jam dah 9.45.. Carrefour dah nak tutup! baju esok cam ne...nak menangis pun tak guna.. aku yang "begok" padahal suami dah kata " Aik, tak bawak baju ke?"
"Tak pe, beli kat klang je, tak payah beratkan beg!"..Nasib de, kujit,ngah dan kuin jumpa The Store Klang kat Plaza PK (rasanya). Saiz baju pulak, kocik2 aku ni cap jumbo!
(masa yang sama) Aku dan suami masih "menikmati panorama malam" yang indah tanpa dirancang di bandar Klang. Adik2 aku shopping "last minit" kat the store. Aku nekad jika tak jumpe baju kenelah aku pakai baju yang sedang aku pakai ni..untuk konvo yang aku tunggu sejak sebulan! paling best baju tu aku pakai dari sekolah pagi tadi... masam gilo..
" Ha, ha... ni dia jalan kapar... " jerit suami tetiba. Aku tak ada nafsu untuk mendengar dan memandangnya kerana membayangkan esok aku kena pakai baju hijauku yang dah naik masam ke UiTM!

"Tu..tu...tengok, sign Carrefour"

"Buka lagi kot?" katanya. Aku tambah seballlll..... "Dah jam 10.15 . Bangla tukang tolak troli pun dah balik tido". "Aik, kita pulak yang salah!"Tenang... tenang.. jangan hangatkan suasana.
Wow... aku nampak restrn.seafood yang aku nampak on the way dari port utara tadi. My mood dan turn cool...perut dah lapau! Suami ku tak salah. Bukan dia mahu ronda2 bodoooo... malam buta kat bandar yang dia pun tak pernah pergi. DAMAI. "Jom makan kat Papa Seafood". Tambah selera apabila de dan win berjaya belikan diri kami baju untuk esok. Alhamdulillah. Kembali bersemangat! termasuk semangat makan..bill time... RM 52 je.. murahnye.. padahal siap tapau lagi ! kalau di tempat aku, maunye RM 70..
Balik dari makan aku dan suami tidok gila..penat ronda2 klang alang-alang dah tak mai 30 tahun!
28 Mei 2009 (Khamis)
******************************UJIAN LAGI**************************************
Pagi esoknya aku bangkit jam 6 untuk solat dan pas tu nak iron baju suami dan baju baru aku.. Prescott hotel ni baguih depa bubuh iron kat setiap bilik siap dgn iron board lagi.. baru dua minit gosok lengan baju batik suami.. PUPPPP... black out pulak ! iron tu rosak kot! meraba2 cari hndset nak tekan "0" call operator hotel. 6 minit kemudian baru ok. Nasib! Room service pulak lewat hantar iron so aku terpaksa turun ke tingkat 1 dari tingkat 4 pinjam iron kuin yang kebetulan bawa iron sendiri.
Mujurle Prescott tu 5 minit je dari UiTM. Selesai satu bab.
Jam 8.30 aku dan suami tiba di UiTM. Baguihnye pengurusan kenderaan ibubapa/tetamu istiadat konvo di situ. Pengurusan parking aku bagi A. Tetamu tidak dibenarkan bawa kenderaan menuju ke dewan utama . Bas disediakan untuk membawa graduasi dan keluarga dengan lancar, pergi dan balik. Tiada kesesakan langsung.
Istiadat berjalan lancar . Kujit, mak dan abah dah masuk ke dalam dewan seri budiman . Tentu kembang dan berbunga hati kedua orang tua melihat anaknya dipanggil nama di dalam kalangan ribuan orang...Benar kata pr.chansellor Dato' Wira Abd Rahman Arshad.. dalam ucapannya " Seorang ibu, hari ini menguntum senyum bangga dan syukur tetapi bukan pada wajah seorang bapa... dia tidak senyum. Tetapi.. hatinya tersenyum bangga dan syukur tidak terhinggga kerana anaknya berjaya dan dia masih diizinkan tuhan menyaksikannya". Itulah juga perasaan yang pasti bagi kedua orang tua ku. Tahniah buat Adindaku kerana berkat kesabaran dan kesungguhan dan doa ibu bapa, akhirnya allah izinkan kamu berjaya .
Tersentuh sekali ketika MC majlis graduasi umumkan seorang graduan telah dijemput Ilahi sebelum sempat menerima segulung diploma.. arwah terlibat dalam kemalangan yg meragut nyawanya di tempat kejadian. Itulah nyawa .. siapa pun tidak tahu bila masanya apa yang pasti ia sesaat tak cepat , sesaat tak lewat ... ia pasti datang tanpa di undang. Sudah bersediakah kita..?
Oooiii kujit sakan le coz sarat dengan bunga2 dari akak2nya. Ngah pun sanggup habih duit belikan dia teddy bear .. aku lak belanjakan RM 70 untuk rose tu.. biar adil.. semua adik2 yang konvo dapat peruntukan bunga sebanyak tu...ehhhh dapat hadiah istimewa dari "si dia". Dik... Tie merah tu over lah.. sebatu dah nampak! Kini 3 anak2 abah dan mak dah dapat degree, aku pulak dah tua2 ni baru dapat hidayah nak belajar semula... Bila abah tanya bila aku konvo.. sedihlah pulak... 2011, wahh ... semoga aku di izinkan allah tiba ke majlis gilang-gemilang itu, abah dan mak masih dapat bersama2 menyaksikan bukti keazaman aku pada hari tersebut...Insyallah.
Sebelum balik kami singgah di Bukit Sentosa ... "melengkapkan misi "de n win!Kahhhh..kahhhh Buat kuin pertanyamu siang tadi mengganggu emosiku..kerana ... aku sayangkan kamu justeru aku tidak mahu kamu berfikir dengan nafsu lalu tersilap langkah .Berfikirlah dengan iman dan akal. Buat kujit.. sekali lagi tahniah. Jadilah insan yang beriman kerana iman akan mendorong akal dan tindakanmu ke jalan yang betul dan benar. Buat Mak dan Abah tahniah kerana pengoorbanan dalam memanusiakan kami dan menjadikan kami insan yang "tahu diri" . Sesungguhnya aku berbangga dan bersyukur kerana lahir dalam keluarga ini. Buat suamiku selamat Ulang Tahun pada 3/6/2009 ini. Tahniah kerana berani dan sabar memperisterikan aku yang "moodnya susah diramal" . Luv u forever.






2 comments:

  1. Salam Kak Noni,

    seronok dapat berjumpa online macam ni. Sekurang-kurangnya dapat jugak kahabar berita dari kampung. Tahniah untuk Najib yang dah bergraduasi. Tumpang bangga dengan kejayaan dia. Sampaikan salam buat semua kat Dong...

    ReplyDelete
  2. yeleee.... kita jumpa di online lebih kerap dari jumpa secara bersemukakannnnn...kadang2 raya je jumpa! ok jupa di kelantan. insyaallah.

    ReplyDelete

Apa kata anda....