Jauh di sudut hati...

Sesungguhnya kehidupan ini telah disusun oleh Allah SWT teramat indah..justeru segala sesuatu yang mendatangi kita dalam pahit dan manis adalah ujian yang akan mendekatkan kita kepada maha pencipta...Semoga kita berpanjangan dalam iman kepada Allah SWT. Amin

Thursday, July 30, 2009

Bodoh ke aku ?


Semalam aku gi bank, tiba2 seorang wanita tua bangsa india datang kat aku, "adikkkk... (goyang2 kepala sekali) saya mau balik sana batu malim..

"naik bas lah aci"

"tapi wang tak adala..aci .(aik aku pun aci jugak!)

Saya tadi pagi.. sudah mari sini... belakang anak ta da datang ambikkk..."

"Apa saya boleh tolong", tanya aku nak pendekk kan drama tamil tu.

"Sikit bas punya wang kasi la..."

Memandangkan aku ada duit kecik RM 10 je, aku pun unjuk je le...(tak kan nak mintak dia pulang kan baki) . Jika tak tolong karang orang kata aku perkauman pulakkkk... gagal kang konsep i malaysia kerajaan baru Dtk Najib!

Tergamam aci tu... macam nampak dewa lalu!

"Tuhan Allah.. banyak sayang sama aci.." Dipeluk2 aku. Malu beso pulak aku .

"Tak ada lah... lebih aci simpan saja" kata aku terharu.


Aku tinggalkan aci yang macam menang loteri tu. Aku hidupkan kerata lalu membuat u turn untuk balik ke rumah.


"Subhanallah!" Giliran aku pulak terbeliak mata.

Aci tadi sedang merayu2 pada seorang wanita muda india (sebijik macam tadi) dengan kepala bergoyang2... drama tamil part 15 utk hari tu kot..


Jelas dimata aku wanita muda itu menghulurkan RM 2. Terkena aku!

Tak sangka dah jadi satu bisnes rupanya taktik aci tu.. sebab kat lokasi lain ada aci lain yang buat lakonan yang sama kata kerani sekolah aku yang turut terkena tapi tidak lah sebodoh aku.

Manusia hari ini MATERIALISTIK + HIPOKRIT. Aku tak kisah pasal RM 10 tu tapi keuntungan atas perihal menipu tu yang buat aku bengang..dan nilai-nilai etika masyarakat mula menunjukkan kehancuran.



1 comment:

  1. sepandai2 kita, terkena jugak dengan goyangan kepalanya yang over tu ya...hehehe...baik punya mandrem dia tiup tu...!!

    ReplyDelete

Apa kata anda....